hedendaagse Top 40

Wat vind jij van de huidige Top 40?

Moderator: Lidwien

hedendaagse Top 40

Berichtdoor hiphophater » 11 maart 2013, 15:53

Ben ik de enige die vindt dat de hedendaagse Top 40 enigszins belachelijk is? Steeds meer zie ik dat platen er óf heel kort óf juist heel lang in staan en dat vind ik niet echt logisch. Ik heb het idee dat je vroeger, toen de Top 40 nog gewoon van platenverkoop afhankelijk was, veel meer logische verschuivingen en veel minder van die langblijvers erin had. Nu lijkt het net alsof bepaalde nummers veel langer populair zijn dan vroeger, terwijl ik betwijfel of dat zo is. De jeugd van nu (het merendeel van de downloaders dus) is net zo wispelturig als die van vroeger.

Ik vind het ook een zorgwekkende zaak dat airplay wordt meegeteld om de populariteit van een plaat te bepalen. Immers, bij radio- en tv-stations is het vaak 1 persoon die bepaalt welke platen er wel of niet gedraaid mogen worden, dus het resultaat daarvan kun je niet bepaald representatief noemen.

Als iemand dezelfde of een andere mening is toegedaan hoor ik het graag.
hiphophater

Re: hedendaagse Top 40

Berichtdoor a3 » 12 maart 2013, 20:08

De hitparade is als een weegschaal. Als er veel platen lang in staan genoteerd, dan zijn er ook meer platen die er korter in staan.

Het lijkt niet alleen dat bepaalde nummers veel langer populair zijn dan vroeger, dat is gewoon zo. Vroeger, laten we zeggen 10, 20, 30 jaar geleden, was de situatie anders. Minder radiostations, weinig tot geen internetradio, ruimere 'formats'.
Door de beperktere 'formats' van tegenwoordig maakt het radiopubliek met minder variatie in muziekstromingen kennis, waardoor de smaak van het platenkopend publiek afvlakt. De vraag van het publiek is dan meer van hetzelfde en daar spelen muziekcoördinatoren weer op in. Gevolg: platen blijven langer rouleren op de radio. Je zou je dan kunnen afvragen of er te weinig durf is op de radio.

Airplay wordt meegewogen omdat dat mede bepaalt hoe populair een plaat is. De Top 40 is een populariteitsmeter van recente platen. Daarbij gelden allerlei regels en daarmee wordt allemaal rekening gehouden bij de samenstelling van de wekelijkse lijsten.
a3

Berichtdoor Bencardi » 10 jun 2013, 22:54

De hedendaagse TOP40 loopt jammerlijk achter de feiten aan en is geen trendsetter, maar nog slechts trendvolger.
Wekelijks moeten er (bij gebrek aan kennis?) aardverschuivingen plaatsvinden, omdat men zich lijkt te haasten om aan te passen. Juist nu hits en trends zo makkelijk te voorspellen zijn dankzij internet, zou dit echt niet nodig hoeven zijn. Misschien wat vakmensen aannemen ipv stagiaires :D

Ben van Vooren
Bencardi

Berichtdoor Sander » 12 jun 2013, 19:08

Dat is juist het idee van een hitlijst: het registreert wat populair is, het voorspelt niet. Logisch dus dat de Top 40 een trendvolger is en geen trendsetter.
Sander

Berichtdoor DennisV » 13 jun 2013, 13:04

Er zou niet naar airplay moeten worden gekeken. Zo ontstaat er namelijk een vicieuze cirkel. In de top40 staat wat er gedraait wordt, en er wordt gedraait wat er in de top40 staat. Er zou puur moeten worden gekeken naar het aantal downloads en streamings op de grote sites. Hier denk ik aan Itunes, spotify,youtube. Dan krijg je een realistisch beeld wat populair is. De radiostations draaien ook maar een beperkt aantal genres. Er staan nummer hoogenoteerd in de itunes top100 die niet in de top40 staan. Ik mis je van maaike outboer staat al 2 weken nummer 1 in de itunes lijst en kwam op nummer 7 binnen in de top40, daar klopt natuurlijk niets van.
DennisV

Berichtdoor Bencardi » 15 jun 2013, 04:17

Sander schreef:Dat is juist het idee van een hitlijst: het registreert wat populair is, het voorspelt niet. Logisch dus dat de Top 40 een trendvolger is en geen trendsetter.

En als je dat niet juist doet, zoals in mijn beleving de TOP40, word je volger van de andere lijsten en krijg je hele rare verschuivingen. De TOP40 zou een waarheidsgetrouw beeld moeten geven van de veertig populairste?! De tipparade van de 'hits van morgen', maar die slaan constant de plank compleet mis...jammer!
Laatst bijgewerkt door Lidwien op 16 jun 2013, 00:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Vanwege moderatie is er een bericht tussen de reactie van Sander en Bencardi in komen staan. Daarom het bericht van Sander als quote toegevoegd.
Bencardi

Berichtdoor Mike » 17 jun 2013, 21:49

Ik snap het punt niet helemaal. De Top40 is een prima graadmeter om te zien wat op dit moment populair is! De 'versloming' komt volgensmij compleet door radiozenders; deze gaan in veel gevallen muziek draaien die goed gedownload wordt, maar de meeste nummers worden nog niet gedownload zonder airplay. Met de samenstelling vind ik weinig mis.
Downloads: Laat goed zien wat populair is en het aantal downloads stijgt volgensmij best hard! Een minpunt aan Downloads is dat het alleen mensen wie muziek kopen meerekent in de samenstelling (soort van averechtse selectie).
Airplay: Aangezien er veel radio geluisterd wordt laat dit ook goed zien wat de populariteit van een nummer is.
CMO: Dit houdt nummers misschien ook weer te lang vast in de top40. Als je een lied wat 25 weken in de top40 staat een cijfer moet geven, geven de meesten hetzelfde cijfer dan wanneer het 5 weken in de top40 staat. Des te langer het in de top40 staat, des te meer mensen het lied kennen. Dus dit is voor een deel ook de oorzaak van de 'versloming' (dat denk ik)

Al met al zijn het vooral de radiozenders die het probleem van 'versloming' op kunnen lossen. (Al vind ik het nu nog wel meevallen in vergelijking met vorig jaar),

Wél zijn sommige dingen bij de top40 een groot vraagteken voor mij:
- Geen binnenkomers op 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 & 40: Dit vind ik erg vervelend en dit draagt niet bij aan de betrouwbaarheid van de top40. Maar vorige week was er wel een binnenkomer op 25, hopen dat dit zo blijft en het niet éénmalig was..
- 2 binnenkomers achter elkaar zijn echt zeldzaam: Ik kan de kans niet berekenen, maar 22 weken nooit 2 binnenkomers achter elkaar vind ik wel verdacht toevallig.
- De lijst wordt over 2 weken samengesteld (hoor dit vaak, weet de exacte bron niet): Wordt de lijst ook niet sneller van
- De datum van de lijst: De top40 van week 25-2013 hoort bij de datum 23 juni, terwijl het 22 juni wordt uitgezonden en 17 juni wordt samengesteld aan de hand van gegevens van 3 juni-16 juni. Met andere woorden: De populariteit van vandaag is meegerekend in de top40 van 6 juli. Dat verklaart misschien waarom de lijst achter lijkt te lopen.

Nu lijkt het net alsof bepaalde nummers veel langer populair zijn dan vroeger, terwijl ik betwijfel of dat zo is. De jeugd van nu (het merendeel van de downloaders dus) is net zo wispelturig als die van vroeger.

Ik denk niet dat de jeugd het merendeel van de downloaders is, tenminste dat kan ik mij niet echt voorstellen.

Ik vind het ook een zorgwekkende zaak dat airplay wordt meegeteld om de populariteit van een plaat te bepalen. Immers, bij radio- en tv-stations is het vaak 1 persoon die bepaalt welke platen er wel of niet gedraaid mogen worden, dus het resultaat daarvan kun je niet bepaald representatief noemen.

Het is toch iemand die het moet beslissen wat er op de radio komt? Echt zorgwekkend is het niet. Vroeger werd er toch ook gekocht wat er op de radio kwam, dat is nu (in de meeste gevallen) precies hetzelfde. De airplay past zich aan aan de downloads en ook andersom. Aan de hand van download top100 van iTunes weet je hoe de top40 er ongeveer uit gaat zien, de airplay verandert weinig.

.. Verder lijkt het mij erg goed om streaming mee te rekenen in de top40! Alleen ben ik bang dat de top40 hier nog veel trager van wordt (die Spotify-top100 schiet ook niet erg op).
Mike

Berichtdoor Femke » 26 jul 2013, 13:29

Ik denk dat luisteraars op een bepaalde manier meer invloed zouden moeten kunnen krijgen in wat er op de radio gedraaid wordt. Ze wordt de Top 40 echt een lijst van het publiek en niet van de zenderdirecteur.

Spotify meetellen kan zeker ook goed zijn. Misschien is dit wel een interessante kans voor die nummers die door (veel) radiozenders niet opgepikt worden terwijl ze wel geluisterd worden, zoals Imagine Dragons.
Femke

Berichtdoor John » 29 jul 2013, 07:29

Ik blijf erbij dat om de geloofwaardigheid te vergroten de Top 40 idiote regels zoals niet kunnen binnen komen op 5, 10, 15, 20, 25, 30 35 en 40, geen platen die na 1 week weer verdwijnen en geen twee of meer nieuwe binnenkomers achter elkaar moet laten vallen.
Waarom ziet men niet in bij de samenstellers dat de geloofwaardigheid van de Top 40 op deze manier echt niet groot is?
John

Berichtdoor John » 14 aug 2016, 11:00

John schreef:Ik blijf erbij dat om de geloofwaardigheid te vergroten de Top 40 idiote regels zoals niet kunnen binnen komen op 5, 10, 15, 20, 25, 30 35 en 40, geen platen die na 1 week weer verdwijnen en geen twee of meer nieuwe binnenkomers achter elkaar moet laten vallen.
Waarom ziet men niet in bij de samenstellers dat de geloofwaardigheid van de Top 40 op deze manier echt niet groot is?

Een enkele uitzondering daargelaten blijken deze regels nog steeds te gelden, echter (gelukkig!) niet voor de Global Top 40.
John

Keer terug naar De huidige Top 40