door Mike » 17 jun 2013, 21:49
Ik snap het punt niet helemaal. De Top40 is een prima graadmeter om te zien wat op dit moment populair is! De 'versloming' komt volgensmij compleet door radiozenders; deze gaan in veel gevallen muziek draaien die goed gedownload wordt, maar de meeste nummers worden nog niet gedownload zonder airplay. Met de samenstelling vind ik weinig mis.
Downloads: Laat goed zien wat populair is en het aantal downloads stijgt volgensmij best hard! Een minpunt aan Downloads is dat het alleen mensen wie muziek kopen meerekent in de samenstelling (soort van averechtse selectie).
Airplay: Aangezien er veel radio geluisterd wordt laat dit ook goed zien wat de populariteit van een nummer is.
CMO: Dit houdt nummers misschien ook weer te lang vast in de top40. Als je een lied wat 25 weken in de top40 staat een cijfer moet geven, geven de meesten hetzelfde cijfer dan wanneer het 5 weken in de top40 staat. Des te langer het in de top40 staat, des te meer mensen het lied kennen. Dus dit is voor een deel ook de oorzaak van de 'versloming' (dat denk ik)
Al met al zijn het vooral de radiozenders die het probleem van 'versloming' op kunnen lossen. (Al vind ik het nu nog wel meevallen in vergelijking met vorig jaar),
Wél zijn sommige dingen bij de top40 een groot vraagteken voor mij:
- Geen binnenkomers op 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 & 40: Dit vind ik erg vervelend en dit draagt niet bij aan de betrouwbaarheid van de top40. Maar vorige week was er wel een binnenkomer op 25, hopen dat dit zo blijft en het niet éénmalig was..
- 2 binnenkomers achter elkaar zijn echt zeldzaam: Ik kan de kans niet berekenen, maar 22 weken nooit 2 binnenkomers achter elkaar vind ik wel verdacht toevallig.
- De lijst wordt over 2 weken samengesteld (hoor dit vaak, weet de exacte bron niet): Wordt de lijst ook niet sneller van
- De datum van de lijst: De top40 van week 25-2013 hoort bij de datum 23 juni, terwijl het 22 juni wordt uitgezonden en 17 juni wordt samengesteld aan de hand van gegevens van 3 juni-16 juni. Met andere woorden: De populariteit van vandaag is meegerekend in de top40 van 6 juli. Dat verklaart misschien waarom de lijst achter lijkt te lopen.
[quote]Nu lijkt het net alsof bepaalde nummers veel langer populair zijn dan vroeger, terwijl ik betwijfel of dat zo is. De jeugd van nu (het merendeel van de downloaders dus) is net zo wispelturig als die van vroeger.
Ik denk niet dat de jeugd het merendeel van de downloaders is, tenminste dat kan ik mij niet echt voorstellen.
[quote]
Ik vind het ook een zorgwekkende zaak dat airplay wordt meegeteld om de populariteit van een plaat te bepalen. Immers, bij radio- en tv-stations is het vaak 1 persoon die bepaalt welke platen er wel of niet gedraaid mogen worden, dus het resultaat daarvan kun je niet bepaald representatief noemen.
Het is toch iemand die het moet beslissen wat er op de radio komt? Echt zorgwekkend is het niet. Vroeger werd er toch ook gekocht wat er op de radio kwam, dat is nu (in de meeste gevallen) precies hetzelfde. De airplay past zich aan aan de downloads en ook andersom. Aan de hand van download top100 van iTunes weet je hoe de top40 er ongeveer uit gaat zien, de airplay verandert weinig.
.. Verder lijkt het mij erg goed om streaming mee te rekenen in de top40! Alleen ben ik bang dat de top40 hier nog veel trager van wordt (die Spotify-top100 schiet ook niet erg op).