Hit Dossier 1965-2012: meningen

Meningen en suggesties betreffende het boek.

Moderator: Lidwien

Re: Hit Dossier 1965-2012: meningen

Berichtdoor carlo baas » 06 aug 2013, 19:39

Ik heb het boek niet gekocht puur en alleen omdat ik alles toch digitaal kan zoeken. Toch vind het nog steeds jammer dat in de boeken nooit de punten aantallen staan die ze hebben behaald. Dit is wel de basis waarbij de eindejaarlijsten worden opgemaakt. Misschien in de volgende editie en wie weet koop ik hem dan wel.
carlo baas

Berichtdoor a3 » 09 aug 2013, 00:44

[quote="carlo baas"]Ik heb het boek niet gekocht puur en alleen omdat ik alles toch digitaal kan zoeken. Toch vind het nog steeds jammer dat in de boeken nooit de punten aantallen staan die ze hebben behaald. Dit is wel de basis waarbij de eindejaarlijsten worden opgemaakt. Misschien in de volgende editie en wie weet koop ik hem dan wel.

Je kunt je inderdaad afvragen waarom die puntenaantallen nooit zijn afgedrukt. Heeft men de mogelijkheid ooit overwogen? Heeft men het wel degelijk overwogen en vond men het plan haalbaar, of werd de pagina te vol, te onoverzichtelijk? Was het technisch niet uitvoerbaar, ontbraken de gegevens of was het te complex? Wie weet.

Welnu, ik kan als samensteller van het boek Hitdossier 11 (1965-2012) het volgende zeggen. We hebben erover nagedacht om puntenaantallen o.a. bij de diverse jaarlijsten te plaatsen en hebben dat uiteindelijk ook gedaan. (Dit is opmerkelijk :!: , omdat het vermelden van puntenaantallen bij jaarlijsten tot dan nooit had plaatsgevonden(*) :o .) We kunnen overwegen om dit (het vermelden van puntenaantallen) in Hitdossier 12 ook per titel in het hoofdregister te doen. Het is voor mij in ieder geval technisch mogelijk; of de vormgever het ook een goed idee vindt i.v.m. de beschikbare ruimte op een pagina, is een tweede. Meer kan ik er momenteel niet over zeggen.

[*] Ik heb het nagekeken in Hitdossier 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4 en 3. In Hitdossiers 1 en 2 zijn de jaarlijsten niet afgedrukt.

Met vriendelijke groeten,
Adri
a3

Berichtdoor Lidwien » 11 okt 2013, 13:38

De speciale Top 40-app is nu niet alleen voor de iPhone, maar ook voor Android-smartphones beschikbaar! Download 'm gratis, check Top40.nl!
Lidwien
Moderator

Berichtdoor Richard1974 » 24 feb 2014, 13:35

Misschien wat laat, maar uiteraard heb ik Hitdossier 11 ook. Ik schafte 'm meteen aan in de week dat ie uitkwam. Het is een overzichtelijk naslagwerk.
Vorig jaar schafte ik ook "Mega Top-50 presenteert 50 jaar hitparade" aan, door Bart Arens, Edgar Kruize en Ed Adams.
Dan ga je toch vergelijken en dan vind ik persoonlijk Hitdossier 11 een opsomming van droge feiten. Helemaal niet verkeerd natuurlijk, maar in het andere naslagwerk staan meer interessante achtergrondverhalen. Ook in hun hitoverzicht van Mega Top-50 staan leuke feitjes. Voor de komende editie van hitdossier 12 lijkt het mij leuk om ook die verhalen van 50 jaar Top-40 op de radio in kaart te brengen. Met boeiende interviews met Top-40 dj's. Gisteren was de Reünie (KRO) met oude dj's van Radio Veronica op tv met allerlei leuke anekdotes. Zoiets zou ik dan ook terug willen lezen in een Hitdossier. Dat maakt het geheel wat meer "levend".

Ik kocht vroeger ook Hit Dossier 1957-1990 (5e editie) en daar stond achter elke artiest ook tussen haakjes aantal Top-40 hits. Dat mis ik nu een beetje. En achter de Nederlandse acts stond een klompje.

Verder is Hitdossier 11 helemaal super!!! Ik ben blij dat dit soort naslagwerken nog op papier uitkomt!
Richard1974

Berichtdoor John » 25 feb 2014, 08:15

In het eerste Hitdossier (1965-1977) stond deze info en achtergrondinformatie ook.
Ik denk dat het grotendeels verdwenen is omdat het boek anders zo dik zou worden.
Toch pleit ik er ook voor om in een volgende editie weer meer achtergrondverhalen te plaatsen.
John

Berichtdoor Alex1 » 30 aug 2014, 12:11

Hierbij mijn indrukken van de 11de editie van het Hitdossier, in vergelijking met de 9de, de laatste van Johan van Slooten. Bij de sortering zijn vreemde dingen gebeurd. Dat andere talen dan Nederlands en Engels lidwoorden hebben, is de samenstellers blijkbaar ontgaan. In vorige versies gaven de samenstellers blijk van meer talenkennis. Zo vinden we b.v. in het register van de 9de editie terecht Il jouait du piano debout bij de I en Il mare calmo della sera bij de M. Nu staat alles onder het lidwoord in het register, en bij de artiesten alles wat met Die, La, Los, Las, etc. begint ook onder het lidwoord. Ook ongebruikelijk en onhandig is dat spaties niet meetellen, waardoor we b.v. Louis Neefs tussen Lou Christie en Lou Rawls moeten zoeken. De spatie heeft niet voor niets een lagere code (U+0020) dan alle andere tekens. Dat is om korte woorden voor langere te sorteren. De sortering op voornaam is ook onhandig en gemakzuchtig, in een platenwinkel staan de artiesten immers op achternaam. Ik heb ook wel eens mensen met het Hitdossier op een platenbeurs gezien. Dat geeft met deze editie een hoop geblader of heen en weer lopen. Dat alle titelwoorden met een hoofdletter beginnen waardoor je geen informatie meer hebt of iets een eigennaam is of niet getuigt opnieuw van gemakzucht. Of twee gelijknamige titels hetzelfde zijn kun je ook niet meer in het register zien. Waarom de labels steeds vermeld worden is mij niet duidelijk, dat is bestelinformatie (de lijst was oorspronkelijk voor handelaren) waar je achteraf niets meer aan hebt. Ik zou liever de componisten erbij vermeld zien. Als dat in het register staat, kun je dat gelijk als onderscheid tussen gelijknamige titels gebruiken. Ook is alle informatie van voor 1965 verdwenen. Enig lichtpuntje is dat titel die met een cijfer beginnen nu vooraan in het register staan, waardoor je niet meer 50 jaar bij de V hoeft de zoeken en 50 ways to leave your lover bij de F. Kortom wat mij betreft de minst geslaagde editie tot nu toe, de 9de blijft mijn favoriete.
Alex1

Berichtdoor a3 » 02 sep 2014, 16:27

[quote="Alex1"]Hierbij mijn indrukken van de 11de editie van het Hitdossier, in vergelijking met de 9de, de laatste van Johan van Slooten. Bij de sortering zijn vreemde dingen gebeurd. Dat andere talen dan Nederlands en Engels lidwoorden hebben, is de samenstellers blijkbaar ontgaan. In vorige versies gaven de samenstellers blijk van meer talenkennis. Zo vinden we b.v. in het register van de 9de editie terecht Il jouait du piano debout bij de I en Il mare calmo della sera bij de M. Nu staat alles onder het lidwoord in het register, en bij de artiesten alles wat met Die, La, Los, Las, etc. begint ook onder het lidwoord.

Met de talenkennis van de samenstellers van Hitdossier 11 is niets mis, als je dat zou denken. Niet iedereen herkent een vreemd lidwoord. In Hitdossier 11 hebben we het voor de gebruiker bewust eenvoudiger gemaakt om gegevens terug te vinden. Je kunt in de handleiding op pagina 11 lezen hoe we dit hebben opgelost. Je behoeft dus niet te twijfelen waar je La Toya Jackson of Lafleur kunt vinden. :lol:
[quote="Alex1"]Ook ongebruikelijk en onhandig is dat spaties niet meetellen, waardoor we b.v. Louis Neefs tussen Lou Christie en Lou Rawls moeten zoeken. De spatie heeft niet voor niets een lagere code (U+0020) dan alle andere tekens. Dat is om korte woorden voor langere te sorteren. De sortering op voornaam is ook onhandig en gemakzuchtig, in een platenwinkel staan de artiesten immers op achternaam. Ik heb ook wel eens mensen met het Hitdossier op een platenbeurs gezien. Dat geeft met deze editie een hoop geblader of heen en weer lopen.

Dat laatste is waar, echter ook op dit punt hebben wij het voor de gebruiker eenvoudiger gemaakt. Je zult merken dat je vrijwel nooit meer op de verkeerde plek in het boek aan het zoeken bent. In vorige Hitdossiers twijfelde je nogal eens over de plek waar je zou moeten kijken en dat is nooit fijn, want als je een act dan niet vindt, weet je niet zeker of een act in het boek staat (omdat die geen noteringen had) of dat je hem niet hebt kunnen vinden. Door onze manier is die twijfel er eigenlijk nooit en als je een act niet vindt (en de bewuste songtitel niet in het titelregister), weet je eigenlijk zeker dat deze ook geen noteringen had.
Het terugvinden van actnamen met of zonder spaties was altijd lastig: moet K RAM aan het begin van de K óf tussen KRAKERS en KRAMER? Hitdossier 9 zegt het laatste, echter volgens jouw redenering zou het begin van de K de aangewezen plaats zijn. Ook hier hebben we het voor de gebruiker eenvoudiger gemaakt, spaties worden als niet-significant beschouwd, je kunt het teruglezen op pagina 12 van de handleiding.
[quote="Alex1"]Dat alle titelwoorden met een hoofdletter beginnen waardoor je geen informatie meer hebt of iets een eigennaam is of niet getuigt opnieuw van gemakzucht.

Zo gemakkelijk was het echt niet. De hoofdletters waren al aanwezig toen we de database kregen aangeleverd en de tijd om het boek samen te stellen is volledig in het controleren van o.a. alle 21.000 titels en 8300 actnamen gaan zitten, want dat was hard nodig.
[quote="Alex1"]Of twee gelijknamige titels hetzelfde zijn kun je ook niet meer in het register zien. Waarom de labels steeds vermeld worden is mij niet duidelijk, dat is bestelinformatie (de lijst was oorspronkelijk voor handelaren) waar je achteraf niets meer aan hebt. Ik zou liever de componisten erbij vermeld zien. Als dat in het register staat, kun je dat gelijk als onderscheid tussen gelijknamige titels gebruiken. Ook is alle informatie van voor 1965 verdwenen. Enig lichtpuntje is dat titel die met een cijfer beginnen nu vooraan in het register staan, waardoor je niet meer 50 jaar bij de V hoeft de zoeken en 50 ways to leave your lover bij de F. Kortom wat mij betreft de minst geslaagde editie tot nu toe, de 9de blijft mijn favoriete.

Het punt van de componisten is een goed idee. Bedankt voor je bijdrage.
a3

Berichtdoor ragga2012 » 27 okt 2014, 21:37

Komt er ter gelegenheid van 50 jaar Top 40 een geheel mooi vernieuwde editie van het boek.

Met alle namen weer op de juiste manier van sotering (achternaam).

Zie er naar uit.

Gr edwin
ragga2012

Berichtdoor Lidwien » 28 okt 2014, 00:33

Ja, er komt een nieuwe editie van het Hitdossier
Daarnaast komt er ook een jubileumboek.
Wat de sortering betreft, die blijft gelijk aan het laatste Hitdossier.
Lidwien
Moderator

Berichtdoor ragga2012 » 01 nov 2014, 15:52

ok mooi en wanneer is de release van de nieuwe editie???

helaas dus geen naamsverandering in de sortering, word dus weer flink zoeken op voornaam erg onhandig omdat op menig beurs alles op achternaam staat en de voornaam er niet bij staat.
Een gemiste kans denk ik aangezien er meerdere mensen hier een voorstander van zijn om op achternaam te sorteren.
Voor de verzameling zal ik het misschien kopen maar voor de gebruiksvriendelijkheid blijf ik bij het boek van 2005.
Dat is tot nu toe het beste boek.

dank je de info

Gr edwin
ragga2012

VorigeVolgende

Keer terug naar Het boek