50 jaar top 40

Wat vind jij van de huidige Top 40?

Moderator: Lidwien

50 jaar top 40

Berichtdoor ragga2012 » 17 jan 2014, 18:52

Wat kunnen we verwachten van 50 jaar top 40???
Een klein tipje van de sluier oplichten kan dat?????

Ben van plan om alle gedrukte exemplaren in een boek af te drukken en dan elke 10 jaar een boek met harde kaft voor eigen gebruik.

Mag dit???

gr edwin
ragga2012

Re: 50 jaar top 40

Berichtdoor Lidwien » 17 jan 2014, 19:29

Zolang het voor eigen gebruik is, ga je gang.

Wist je dat er al zo'n boek is voor de jaren 1965-1974.
"Het gedrukte exemplaar" van Bert van Breda.[url]http://www.brmusic.nl/index.php/results/top_40_-_het_gedrukte_exemplaar_1965_-_1974/[/url].
Lidwien
Moderator

Berichtdoor ragga2012 » 19 jan 2014, 21:08

Ja die heb ik al lidwien dank je.

Komt er trouwnes nog wat spannends in het feestjaar????

een top 1000 van 50 jaar top 40 of een nieuw, en verbetert boek??? het laatste boek was helaas een miskoop sorry
ragga2012

Berichtdoor Lidwien » 21 jan 2014, 12:20

Nee, het is nog niet bekend wat er gaat verschijnen.
Het laatste boek was Top 40 Hitdossier 1965-2012.
Daar hebben we heel goede reacties op gekregen.
Dus ik sta verbaasd dat jij het een miskoop noemt.
Lidwien
Moderator

Berichtdoor ragga2012 » 21 jan 2014, 20:36

Sorry, ik bedoelde de 10e editie, die was een miskoop omdat er veel foutjes in zaten, deze zijn in de laatste editie verbetert, maar vergeleken met de 9e editie vind ik persoonlijk dat er nog wel wat verbetert kan worden.

De acts staan vermeld onder voornaam en niet achternaam, onhandig.
Sommige verwijzingen mis ik.
Deze staan dan wel niet op de voorkant van de hoes maar wel op achterkant, dus dat hoort gewoon vermeld te worden.
Staan ook zo in het gedrukte exemplaar vermeld maar helaas niet in het boek.

Ik weet het is een monniken werk en geheel foutloos word het niet, ben ook wel tevreden over dit exemplaar.

gr edwin
ragga2012

Berichtdoor Lidwien » 21 jan 2014, 23:59

Welke verwijzingen mis je?
Lidwien
Moderator

Berichtdoor ragga2012 » 22 jan 2014, 22:49

dan hill en vonda sheppard, maar daar was al antwoord op gegeven in een ander forum.

gotye met Somebody that i used to know, daar mis ik de verwijzing naar kimbra

ook klopt het niet bij bob marley and the wailers,

Bepaalde nummers zijn van bob marley alleen en niet met de wailers, maar ze staan wel onder bob marley and the wailers vermeld.

Graag nog wel een verzoek, de acts onder achetrnaam plaatsen ipv voornaam.
ragga2012

Berichtdoor a3 » 24 jan 2014, 00:45

Beste ragga2012,
Op Lidwiens vraag "Welke verwijzingen mis je?" antwoordde je:
[quote="ragga2012"]gotye met Somebody that i used to know, daar mis ik de verwijzing naar kimbra
In een eerder bericht zeg je: "Deze staan dan wel niet op de voorkant van de hoes maar wel op achterkant, dus dat hoort gewoon vermeld te worden."
Ik ben bang dat we daar dan niet tot overeenstemming komen. Wij kijken in principe alleen naar de voorkant van de hoes.

[quote="ragga2012"]ook klopt het niet bij bob marley and the wailers,
Bepaalde nummers zijn van bob marley alleen en niet met de wailers, maar ze staan wel onder bob marley and the wailers vermeld.
Zou je specifieker kunnen zijn?
(Voor de duidelijkheid, hier geldt uiteraard hetzelfde als bij Gotye: wij hanteren de voorkant van de hoes als criterium. Dus als een nummer werd uitgevoerd door Bob Marley & the Wailers, en The Wailers niet vernoemd werden op de voorkant van de hoes (zoals bijvoorbeeld bij de 1991-uitgave van Could You Be Loved), dan vermelden wij alleen Bob Marley.)

Overigens, onder "verwijzingen" verstaan wij kruisverwijzingen, zoals die in het boek zijn gebruikt.
Na lezing van jouw bericht begrijpen wij dat je met het woord "verwijzingen" kennelijk de voetnoten bedoelt.

[quote="ragga2012"]Graag nog wel een verzoek, de acts onder achetrnaam plaatsen ipv voornaam.
In de 11e editie van Top 40-Hitdossier staan de actnamen in het hoofdregister voor het eerst volledig op alfabetische volgorde van de eerste letter van de actnaam. Hiermee willen we bereiken dat een act veel eenvoudiger te vinden is. Verder zijn de actnamen die beginnen met een cijfer ingedeeld bij het eerste cijfer van die naam, aangezien dat makkelijker vindbaar is dan wanneer er wordt gealfabetiseerd op uitspraak van de cijfers in de naam.
We hebben voor deze nieuwe alfabetisering gekozen, omdat er diverse actnamen zijn die verwarring kunnen veroorzaken. Zo zijn acts als Bram Tchaikovsky, Matt Bianco, Lucy Pearl en Ian Van Dahl namen van groepen, terwijl ze het uiterlijk hebben van de naam van een persoon. Daarnaast is Colonel in Colonel Abrams een voornaam, terwijl je eerder een militaire rang zou vermoeden. Verder is Paul in Sean Paul strikt genomen geen achternaam, maar de tweede voornaam van de artiest.
Omdat deze en andere specifieke kennis van invloed zou zijn op het sorteren op achternaam, hebben we gekozen voor de meest rechtlijnige oplossing. Het sorteren op de eerste letter van actnamen - en niet op achternaam - geeft de meeste duidelijkheid en is het meest consequent.

8-)
Adri
a3

Berichtdoor ragga2012 » 26 jan 2014, 17:13

ik zie het al, we delen een hele andere mening over bepaalde dingen dus hier komen we helaas niet uit.

Heel jammer, zo worden er bij bepaalde artiesten geen mede artiesten bijgevoegd wat wel het geval is alleen staan ze niet op de voorkant van een hoes.

Zonde.
Maar voor de rest heb ik respect met al het werk wat jullie doen
Gr Edwin
ragga2012

Berichtdoor Richard1974 » 22 feb 2014, 13:11

Ook ik ben een top-40 fan en hoe handig de naslagwerken ook zijn, de wekelijkse charts kun je helaas nergens in boekvorm kopen.
Gelukkig is ooit Excel uitgevonden en heb ik alle wekelijkse top-40 overzichten afgedrukt en per decennium gebundeld. Ik heb nu dus 1980-1989 , 1990-1999 en 2000 t/m 2013. Een behoorlijk karwei, maar ook met de stippen en superstippen en de klapperrrrrrr van de week grijs gearceerd.
Zo doende werd ik ook steeds handiger met Excel, want in het begin ging ik echt per overzicht de stippen en superstippen na (met meer kans op fouten natuurlijk...) maar ik ontdekte handige formules die automatisch al van getallen stippen of superstippen maakte. Hoe handig de gedrukte exemplaren op deze prachtige site ook zijn... iemand van de oude stempel als ik vind het toch prettig om een boekwerkje onder de tafel vandaan te halen om het eens door te bladeren. Niemand garandeert me dat de prachtige scans over 5 / 10 / 15 jaar nog op de site staan en een boekwerk gaat een levenlang mee. Toch zou ik ook wel alle originele scans gebundeld in een boekwerk willen, maar 51/52 x 50 is best wel een erg dikke pil :-) (maarre.... stiekem wil ik 'm wel...)
Richard1974

Volgende

Keer terug naar De huidige Top 40